Nu laddar medierna i Sverige upp inför årets mediekonferens
Meg16 på Svenska Mässan i Göteborg. Den brukar locka tusentals besökare till
mängder av seminarier, monterprogram hos utställare, möten med kolleger,
prisutdelningar och en stor fest för branschfolket. Ändå kan man lite
försiktigt undra hur länge arrangemanget överlever i ett hårdare branschklimat
och i en begynnande konkurrens mot alternativet Årets Dagstidning i Stockholm.
Meg, som jag vill minnas ska utläsas som Mediedagarna i
Göteborg, tillkom under Stampens storhetstid. Och visst var det väl dess dåvarande
koncernchef Tomas Brunegård som gärna såg att Göteborg fick spela en viktigare
roll för mediebranschen och säkert ryckte i trådarna så att krafterna bakom
Bokmässan drog igång projektet. Jag tror att premiären var 2012 och i så fall
är detta det sjätte året. Och det har
utvecklats varje år, inte minst utställningsdelen med montrar och scenprogram.
Det är ett bra arrangemang, men frågan är ändå hur framtiden
ser ut för Meg. Arrangörerna har säkert betydande kostnader för arvoden till
deltagare, deras reskostnader och allt annat. Jämfört med Bokmässan är detta för
arrangörerna sannolikt att betrakta som den fattiga kusinen från landet, gissar
jag.
Och branschens aktörer får slanta av rejält för att få dit
företrädare för sina mediebolag. Jag vet att det muttras om att det vore
enklare med ett enda arrangemang lite mer centralt i Stockholm.
Där finns nu Årets Dagstidning som en endagskonferens, en
uppföljare till Tidningsutgivarnas, TU:s, tidigare tvådagarsarrangemang.
Branschen behöver mötesplatser och erfarenhetsutbytet, men formerna kan naturligtvis
diskuteras. Dessutom pockar ju andra konferenser på uppmärksamhet, till exempel
om den digitala utvecklingen.
Programmet på Meg16 har 2016 inte känts riktigt lika
lockande för mig som tidigare år. Men visst, jag har hittat intressanta
programpunkter varje dag. Inledningen ”Bäst i klassen” med cheferna för SVT,
Sveriges Radio, Schibsted, Bonniers och MTG är ett exempel. Om man hinner dit
eftersom det ligger direkt efter den erfarenhetsmässigt tidskrävande
registreringen, men i år ska vi tydligen registrera oss automatiskt med
streckkoder och få alla biljetter utan att köa i receptionen. Låter hoppfullt,
men det återstår att se hur det funkar.
”Framtidens radio” är ett annat seminarium som låter
intressant. Följs direkt av ”Kränkt i spalterna – då, nu och i framtiden.
Pressens opinionsnämnd 100 år”. En självklar programpunkt detta jubileumsår för
det etiska systemet. Tryckfrihetsförordningen fyller samtidigt 250 år och detta
nämns i samma puff för detta seminarium. Jag har faktiskt inte sett detta
faktum uppmärksammas någon annanstans i programmet, men även detta jubileum
kommer naturligtvis att lyftas fram av branschens organisationer under året.
Den digitala transformationen går givetvis igen i flera seminarier
liksom native advertising som det numera heter på svenska. Public service-kommissionens
slutrapport klockan 11.00 på fredag är nog en höjdpunkt i seminarieutbudet för
de flesta besökarna, i vart fall för de ledande företrädarna för medieföretag och
mediekoncerner. Och för mig.
Jodå, jag blir nog nöjd i år också då jag ser tillbaka på de
här dagarna och förhoppningsvis blir alla andra också det. Och jag vet redan nu
att det ändå är alla möten med kolleger och kontakter som brukar vara bäst av
allt. Förutom räkmackan på den 23 våningen på Gothia Towers första kvällen…
Jag försöker återkomma med något eller några blogginlägg
om tiden och bredbandsuppkopplingen så medger, i vart fall med en
sammanfattning i efterhand.