När Ryssland utgör ett krigshot för Sverige vill Vänsterpartiet och Miljöpartiet, MP, stoppa ett beslut om vår säkerhet. Och Gävle vill skrota sin flygplats. Har de alla månne förre förrädaren Hildor Peterzohn i Grönköping som rådgivare?
Igår försökte de bägge partierna att stoppa riksdagsmajoritetens vilja att öka Sveriges säkerhet mot hotet från Ryssland. De vill inte, som alla andra partier, låta USA använda våra militärbaser.
Dagen dessförinnan var frågan om Gävles flygplats uppe i fullmäktige. Majoriteten med Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna (!) Vill skrota flygplatsen i Rörberg. Vänsterpartiet håller med dem.
Inte så konstigt att det känns som om förre förrädare Hildor Peterzohn spökar i kulisserna när politiker kan låna sig till sådana beslut i en orolig tid för landet. Hr Peterzohn har dessutom faktiskt haft ett nära förhållande till Gävle.
Min första chef på Gefle Dagblad, GD, huvudredaktören Erik Brandt, var även chefredaktör på Grönköpings Veckoblad. Där skrev han om hur hr Peterszohn härjande i staden, möjligen inspirerad av händelser i dåtidens Gävle…
Nu lyckades oppositionen i Gävle skjuta upp nedläggningen tack vare stöd från Kristdemokraterna. Dessa ingår i kommunens majoritet och ledning, men väljer med kurage sin egen väg i frågan. Starkt och bra!
I riksdagen lyckades däremot inte vänstern och MP stoppa förslaget om vår säkerhet trots att de som snacksaliga filibusters tvingade fram fem timmars debatt.
Gävle kommun och dess ledande kommunalråd Åsa Wiklund Lång (S) tillmötesgår i allt den amerikanska jätten Microsoft. Oklart varför hon vill göra det med ett kapitalistiskt och multinationellt företag. Motivet för de små oppositionella partierna i riksdagen mot Sveriges säkerhet är också svårt att förstå.
Beslutet i fullmäktige sköts upp, men redan dagen därpå slogs ändå kanske näst sista spiken in den påbörjade slakten av den arma flygplatsen. Den som motsvarar ett nyvärde på någon miljard kronor om och när en ny byggs. Energimarknadsinspektionen (Ei) gav nämligen igår klartecken för planerna på att bygga en kraftledning tvärs över landningsbanan!
- Men bara om flygplatsen avskaffas, säger Jonatan Karlsson, jurist på Ei.
Denna myndighet är säkert bra på allt om el, men frågan är vad den och dess jurist vet om flygplatser och behovet av dessa? Den i Sverige unika nedläggningen av en flygplats tycks ju avgöras av alla utom dem som kan allt om flyg. Typiskt Grönköping?
Enligt nyhetsartikeln i GD är driftchef Mattias Ersson på Microsoft ytterst nöjd med det beslutet. Microsoft har nu klart för nio severhaller i Ersbo och Tuna, men har planer för elva hallar till!
El-tillförseln är helt avgörande för Microsofts alla serverhallar. Enligt uppgift drar de nästan lika mycket el som hela Gävle. Kraftledningen som kräver en nedläggning av stadens flygplats tycks däremot inte tillföra något för Gävle stad eller dess invånare.
Så mycket mer vet vi inte om Microsofts verksamhet där de stänger in sig bakom fängelseliknande staket med taggtråd, stängda grindar, kameraövervakning, vakter och stor sekretess.
Att de uppskattar Gävle kommuns och Sveriges frikostighet är dock säkert. Deras skattbidrag till Sverige är oklart. Avtalen om köp av mark och alla andra avtal är sannolikt utmärkt bra för bolaget.
Detta sägs bland annat ha erbjudit sig att bidra ekonomiskt för arbetet om den efterlängtade kraftledningen grävs ner under landningsbanan, eller dras runt densamma för att rädda flygplatsen.
Men det behöver de inte; varken kommunen eller operatören Vattenfall kräver något sådant.
Flygplatsen ska enligt Åsa Wiklund Lång läggas ner, punkt slut. Microsofts önskemål om mer el gynnar därmed hennes politiska och av prestige präglade vilja om en nedläggning av Rörbergs flygverksamhet.
Frågan är vem som kommer att ångra sig först. Staten och försvaret om det blir krig? Wiklund Lång och Gävle kommun när el-flyget kommer igång? Eller när någon företagsetablering spricker? Eller kanske Microsoft då cheferna på det multinationella företaget inser att det är bra med en flygplats nära sina serverhallar?
Bill Gates och andra bossar på sådana företag brukar ju hellre flyga än ta bussen…
Anm. Texten publiceras också på min sida på Facebook.