Idag såg jag plötsligt nyheten, var jag i jösse namn än råkade se den, om att Tidningsutgivarna byter namn till – Tidningsutgivarna! En riktigt trevlig nyhet tycker jag. Hittar dock inte tillbaka till nyheten,hoppas att jag inte drömt den…
Tidningsutgivarna, TU, har hoppat lite hit och dit med namnet och sitt varumärke under de senaste åren. Senast hette organisationen TU Medier i Sverige, tror jag.
Dessförinnan var det väl just det ursprungliga namnet, Tidningsutgivarna. Riktigt vad förkortningen TU stod för i namn nummer två, TU Medier i Sverige, har jag inte riktigt klart för mig, men det måste väl rimligen ha varit just Tidningsutgivarna som avsågs trots att det ordet inte fanns med i loggan. Tror jag…
Varför det blev så här vet jag inte, men även där tror jag något. Det var kanske oron inför de digitala mediernas anstormning som ledde till att organisationen valde det mer neutrala namnet TU Medier i Sverige.
Rätt typiskt i så fall. Tidningarna präglades under en period av dåligt självförtroende när olika nya digitala sajter utmanade dem. Då var tidningarna inte heller särskilt bra digitalt sett.
Och där finns det fortfarande nog en del utmaningar kvar att tackla för dem, till exempel vad det gäller den fyndigt så kallade ”läsaraffären.” Flertalet hittar ju inte på något bättre utan verkar vara nöjda med att bjuda på ett hål i sina betalväggar för 1 krona eller kanske en månadkostnad
Ändå är det väl rätt uppenbart att läsare inte alltid är lika förtjusta i att så gott som gratis teckna ett abonnemang som är lätt att glömma säga upp. Det skulle vara intressant att få veta hur många napp 1-kronas-erbjudandena ger. Det lär väl funka eftersom de flesta ägnar sig åt dem.
Jag tecknar så gott som aldrig sådana ”nästan gratis-prenumerationer”. Jag skulle hellre betala en rejäl slant per artikel och slippa åtagandet bara för att jag blir intresserad av en länk en tidning trots sin betalvägg ändå lägger ut på facebook.
Med sådana tankar i huvudet känns det skönt för en konservativ typ att Tidningsutgivarna nu med stolthet inser att tidningar är tidningar är tidningar hur och var de än behagar publicera sina nyheter.