Whow, EFN och dess ambition som börjar bli jävligt intressant i Mediesverige. Men hur ser alla rekryterade mediestjärnors avtal egentligen ut?
EFN har ”rekryterat” Niklas Ekdal , Anna Hedenmo, Magnus Alselind, och ett gäng andra mycket kända nyhetsmänniskor som jag högaktar. Är dessa nu fast anställda, tidsbestämda anställda eller med frilansavtal? Eller bara med muntliga och därmed lösliga överenskommelser?
Svaret måste redovisas för att EFN ska ha en chans i denna förtroendebransch baserad på trovärdighet. Jag hoppas på bra svar, gillar EFN och dess ägares, Handelsbanken, satsning på en ny nyhetskanal.
Det vore fantastiskt med en återuppväckt trend av mecenater typ partier, företag och organisationer. Det var ju så den svenska tidningsbranschen delvis föddes, utvecklades och växte.
Vad är det EFN laddar upp inför? Vad vill banken med satsningen? Som gammal kund i SHB, och journalist, är jag gärna med om att finansiera nya medier via banker och andra med pengar som ägare. Det är en bättre lösning än dessa jävla statsbidrag som nu alla tidningar lägger all möda på att få.
Usch, gillar därför Handelsbankens satsning skarpt – om den är seriös! Därför är svaret på mina frågor nödvändiga.
Anm. Jag känner Magnus Alselind väl och är ytligt bekant med Niklas Ekdal. Jag är kund I Handelsbanken.
Texten publiceras även på min sida på Facebook.
Svar från Niklas Ekdal via Facebook:
Tack Robert! Jag frilansar åt EFN som jag gjort från och till sedan 2016. Att kanalen höjt ambitionerna 2024 är såklart toppen. Seriös journalistik kan vi inte få för mycket av, i detta fall med fokus på ekonomi i vid mening. Hur man än vänder sig finns det alltid ägare och finansiärer, integritet bevisas i innehållet. Sedan jag slutade som anställd redaktör för femton år sedan har jag skrivit i många tidningar, främst DN men även UNT, Corren, Axess, Respons, Affärsvärlden, Vi, Kyrkans Tidning med flera. Förutom EFN har jag gjort TV för Axess och SVT, skrivit böcker på fyra förlag, modererat och föreläst för hundratals myndigheter, intresseorganisationer, företag. Mångfalden ger frihet, och jag vill gärna tro att man kan göra sin grej (kunskap och förståelse) oavsett uppdragsgivare. Aktörer som EFN är ett fint tillskott till den mångfalden när medielandskapet förändras.